Jak se křečové žíly projevují

• Tmavě fialové nebo modré žíly
  • Vypouklé či pokroucené žíly, provazovité žilní útvary
  • Křeče, otoky nohou
  • Bolest nebo pocit těžkosti v nohou
  • Bolest se zhoršuje po delším sezení nebo stání
  • Svědění okolo žil
  • Začervenalé pásy kůže
  • Krvácení z varikózních žil
  • Barevné změny, ztvrdnutí žil
  • Metličkové žilky, červené nebo modré vějířky drobných žilek, nejčastěji na zevní straně stehen a lýtek
  • Změny zbarvení pokožky, tuhý otok, ztráta ochlupení, časem v tomto terénu vznikají záněty kůže nebo otevřené rány – bércové vředy –, nejčastěji v okolí vnitřního kotníku, což je projev vážné formy cévního onemocnění, které vyžaduje lékařskou péči

Co je příčinou křečových žil

Tepny odvádějí krev ze srdce do těla. Žíly vracejí krev zpět do srdce. Tak krev cirkuluje v lidských tkáních. Aby se krev mohla vracet, žíly musí pracovat proti zemské gravitaci. Kontrakce svalů dolních končetin fungují jako pumpa, která napomáhá návratu krve zpět k srdci. Jemné chlopně v žilách se otevírají, aby krev proudila k srdci, a uzavírají, aby krev neproudila zpátky. Narušením tohoto mechanismu dochází k neustálému návratu krve zpět do končetin, tím trvale roste žilní tlak a dochází ke vzniku křečových žil. V rozšířených žilách chlopně nedomykají, což dále zvyšuje tlak krve na žilní stěnu. Žíla se natahuje a vznikají její deformity typické pro křečové žíly.

Rizikové faktory při vzniku křečových žil

Věk: Jak stárnete, žíly ztrácejí elasticitu, a tedy i odolnost proti vyššímu tlaku.
Pohlaví: Ženy jsou náchylnější ke vzniku křečových žil. Hormonální změny v těhotenství, předmenstruačním období a během klimakteria mohou být rizikovým faktorem, protože ženské hormony uvolňují žilní stěny. Hormonální antikoncepce a hormonální substituční léčba během menopauzy riziko vzniku varixů také zvyšují.
Rodinné faktory: Trpí-li křečovými žilami někdo z vaší rodiny, je i u vás vyšší riziko této diagnózy.
Těhotenství: V těhotenství dochází zejména nárůstem dělohy v dutině břišní k útlaku pánevních žil, to vede k zhoršenému odtoku krve z dolních končetin a k trvale zvýšenému žilnímu tlaku v dolních končetinách. Často tak zejména ve vyšším stupni těhotenství dochází k poškození žilních chlopní, a tedy k počátku vzniku křečových žil. Další vliv mají opět i hormonální změny v průběhu těhotenství, které také vedou k oslabení pružnosti žilní stěny. Takto vzniklé křečové žíly se mohou po porodu opět upravit, díky normalizaci žilního tlaku. Podmínkou je ale dostatečná elasticita žilní stěny. Pokud dojde v těhotenství k trvalému poškození chlopní, pak zůstávají křečové žíly i po porodu a nadále dochází k jejich zhoršování.
Obezita: Nadváha způsobuje vyšší tlak krve v žilách.
Dlouhé sezení nebo stání: Krev v žilách proudí pomaleji díky omezení funkce svalové pumpy, pokud jste ve stejné pozici dlouho.

Komplikace spojené s křečovými žilami

• Vředy: Bolestivé vředy se mohou tvořit na kůži poblíž křečové žíly, zvláště nad kotníky. Jsou způsobené dlouhodobým městnáním tekutiny v postižené tkáni. Než vznikne otevřená rána, obyčejně se na kůži vytvoří skvrna. V takovém případě vyhledejte lékaře.
  • Krevní sraženina: Žíly se mohou zvětšovat i hluboko v tkáni. Pokud se v takové žíle vytvoří sraženina, jedná se o hlubokou žilní trombózu, což je vážný stav projevující se náhlým otokem a bolestí a může skončit plicní embolií. Proto každý náhlý otok končetiny vyžaduje urgentní zásah lékaře.
  • Krvácení: Někdy mohou povrchové žíly prasknout. Většinou se nejedná o vážné krvácení, ale o varovný signál, který si žádá návštěvu lékaře.

Jak probíhá diagnostika křečových žil

Během diagnostiky vám lékař prohlédne nohy a bude se vás ptát na povahu vašich obtíží. Důležité je ultrazvukové vyšetření, které stanoví, zda žilní chlopně fungují správně a zda není v žilách krevní sraženina.

Jak se křečové žíly léčí

Konzervativní léčba
Počáteční stadia křečových žil lze léčit konzervativně, tedy bez operace. Jedná se o dodržování režimových opatření, jako je pravidelný pohyb, redukce hmotnosti či nošení kompresních punčoch. Tato léčba omezí subjektivní potíže pacienta, ale neřeší vlastní problém.

Sklerotizace
Sklerotizace je ošetření kosmetických žil, které nejsou ještě způsobeny porušenou funkcí žilních chlopní. Jedná se o odstranění viditelných žilek. Tato léčba je kosmetická a není hrazena zdravotní pojišťovnou.

Operace
U křečových žil, které jsou již příčinou nefungující žilní chlopně, je řešením jen operace. Při té je potřeb nejen odstranit viditelné křečové žíly, ale zejména – na základě předchozího ultrazvukového vyšetření – odstranit příčinu, a tedy poškozenou žílu, která zásobuje viditelné varixy.

Klasická operace
Operace se dá provádět klasicky, při ní jsou všechny poškozené žilní kmeny z končetiny chirurgicky odstraněny. Výkon se provádí v celkové anestezii a je plně hrazen zdravotní pojišťovnou. Rekonvalescence po klasické operaci je ale vzhledem k postupu delší, kompresní punčocha se nosí 6 týdnů, omezení větší fyzické námahy nebo pracovní zátěže je potřeba dodržet po dobu minimálně dvou týdnů po operaci.

Laser
Mezi méně invazivní metody patří odstranění křečových žil pomocí laseru, což je šetrnější postup. Žíla se z končetiny neodstraňuje, ale jen se zataví pomocí laserového vlákna. Vzhledem k působení vysoké teploty je ale i tento zákrok prováděn v celkové anestezii. Rekonvalescence je ale s ohledem na menší poranění končetiny kratší. Kompresní punčocha se nosí jen 2 týdny a plná zátěž končetiny je možná za 4 až 5 dnů po operaci.

ClariVein
Nejšetrnější léčbou je pak metoda ClariVein. Při té je poškozená žíla uzavřena zastudena pomocí speciálního katetru. Výkon se provádí jen z vpichu do žíly, celý pod ultrazvukovou kontrolou. Zákrok je ambulantní, téměř bezbolestný, bez nutnosti předoperačního vyšetření a také bez pooperačního omezení. Kompresní punčocha se nosí trvale jen týden po operaci a pacient může jít druhý den do práce.

Prevence a změna životního stylu při varixech

Vyhnout se rozvinutí nemoci či zhoršování křečových žil anebo zlepšit stav onemocnění můžete, pokud do života zapojíte tyto věci:

Pohyb: Začněte se hýbat. Skvělým způsobem, jak rozhýbat cirkulaci krve v nohou, je chůze.
Hlídejte si váhu i to, co jíte: Každé kilo navíc zvyšuje tlak na žíly. Pomoci může také strava s nízkým obsahem soli, která sníží zadržování vody v těle.
Dávejte pozor, co nosíte na sobě: Vyhněte se vysokým podpatkům. Nenoste oblečení upnuté v pase, kolem nohou a v tříslech, může omezovat cirkulaci krve.
Zvedejte nohy: Udělejte si několikrát během dne krátkou pauzu a zvedněte nohy nad úroveň vašeho srdce. Třeba si lehněte a položte nohy na několik na sobě naskládaných polštářů.
Vyhněte se dlouhému stání či sezení: Pro podporu krevního oběhu měňte polohy.
Neseďte se zkříženýma nohama: Někteří lékaři to nedoporučují, stlačení tkáně jedné nohy tlakem druhé může omezovat cirkulaci krve.