Prevence?

„Neexistuje,“ tvrdí MUDr. Tomáš Bureš. Hemoroidy jsou civilizační onemocnění. Mezi vyvolávající faktory patří častá zácpa i průjmy, těhotenství, sedavé zaměstnání, nedostatek tekutin a vlákniny i špatná hygiena.

A projevy? Bolest v konečníku, vyhřezlé žilní uzlíky, krev ve stolici aj. Samoléčitelé aplikují odvar z dubové kůry, různé masti nebo se snaží hemoroidy sami „zatlačit zpátky“. Na „zaručeném léčení bolestivých hemoroidů“ vydělávají výrobci a prodejci různých přípravků. Dřív nebo později se však pacienti bez pomoci lékaře neobejdou.

U hemoroidů rozlišujeme 4 stupně:

• stádium Pouhé krvácení
  • stádium Při stolici dochází k vyhřezávání hemoroidů, které se však samy vrátí
  • stádium Hemoroidy se po vyhřeznutí vrátí jen s pomocí
  • stádium Hemoroidy jsou trvale vyhřezlé

Krev ve stolici ve většině případů značí problém s hemoroidy, někdy je to však varovný signál rakoviny tlustého střeva. I pro vyloučení závažnějšího problému by pacienti neměli potíže s hemoroidy podceňovat a měli by vyhledat odborníky.

Proktologické poradny

V proktologické poradně lékaři nejprve zjistí, jak dlouho se pacient s problémem potýká, a jiné podrobnosti – na základě toho se indikuje další postup. Předtím, než se začnou řešit hemoroidy, pacient postoupí endoskopií.

Součástí diagnostiky je klinické vyšetření konečníku (v krátkém úseku) a na základě výsledku vyšetření se rovnou přistupuje k řešení. Lokálně lze řešit jeden nevelký hemoroid – jde sice o nepříjemný, ale nebolestivý zákrok. Větší hemoroidy nebo prolapsy (výhřezy) konečníku vyžadují řešení operační, přičemž se nabízí různé možnosti – od klasické operace hemoroidů, která je nepříjemná otoky a krvácením a za následek má dlouhé a nepříjemné hojení, až po miniinvazivní zákrok.

Řadu let zde funguje proktologická poradna a po poradě s pacientem zde nabízejí 3 metody operací hemoroidů:

1. Klasická operace – odříznutí hemoroidu z konečníku. Jde o velký operační výkon v konečníku, který krvácí, je bolestivý, s velkým otokem a zejména dlouhou rekonvalescencí. Hrazeno pojišťovnou.

2. Šetrnější operace, pomocí speciálního stappleru (sešívačky) se provádí u pacientů, kteří kromě hemoroidů mají i prolaps (výhřez). Výkon je hrazen pojišťovnou.

3. HAL-RAR (HAL – podvaz tepny, RAR – spravení prolapsu, odtud název článku „podvázat a spravit“). Trvá řádové desítky minut. Téměř nebolestivá metoda, podvazuje se tepénka, ošetří se pouze místa, kde jsou hemoroidy, a nevzniká žádná operační rána. Po pár dnech je pacient fit a může do práce. Léčbu touto technikou lze použít jak na jednotlivé hemoroidy, tak i na prolapsy, tedy na hemoroidy i v těch nejzávažnějších stupních. HAL-RAR zatím žádná pojišťovna nehradí, pacient hradí přibližně 15 tisíc Kč. Další informace v příloze.

Metoda HAL – podvaz tepny

Metoda RAR – spravení prolapsu

Operace hemoroidů v EUC Klinice Kladno provádějí tři chirurgové: MUDr. Stanislav Strolený a MUDr. Tomáš Bureš, primář chirurgie. Všichni absolvovali školení na techniku HAL-RAR v březnu 2015.

Tomáš Bureš: „HAL-RAR je momentálně jediná metoda, která by měla řešit cíleně příčinu problému a ne jen její důsledek. Recidiva je po aplikaci HAL RAR minimální. U ostatních metod se řadě problémy s hemoroidy vrátí a pacienti přijdou znovu.“

Kdy má pacient operaci podstoupit? Je lepší se vyhnout teplým měsícům?
„U metody HAL-RAR roční období nehraje roli. Jedinou podmínkou je, aby se výkon neprováděl výkon v období nějaké komplikace, jako je nejčastěji zánět nebo krvácení z hemoroidu.“